tatrav87

2. března 2008 v 14:02 |  Sériově vyráběné vozy Tatra
Tatra 87 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra v letech 19371950. Jde o luxusní aerodynamickou limuzínu, následníka modelu T 77 A. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech 1947-1950, kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky.
Tatra 87
Tatra 87 Tatra 87 s odsouvací částí střechy

Typ 87

V roce 1936 byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce 1937. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.
V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a stranických orgánů.
Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a slitin (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z Elektronu, extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.
Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.
Celkem bylo za třináct let (s přerušením výroby v důsledku druhé světové války) vyrobeno 3 023 vozů tohoto typu. Pokračovatelem T 87 byl modernější vůz T 603, z toho 1 371 do roku 1945, zbylých 1 652 vozů po roce 1946. V roce 1948 bylo vyrobeno nejvíce vozů, okolo 700. Model byl také úspěšně exportován, například do Maďarska, Rumunska, SSSR, Belgie, Německa, Rakouska, Francie, Švédska, Jihoafrické republiky, Egypta, Argentiny nebo dokonce i Austrálie.

Typ 87-603

V období let 19501953 byly některé vozy T 87 osazeny novým motorem T 603 A, používaným později v "šestsetrojkách". Motor poskytoval vozu dostatečný výkon k vyvinutí maximální rychlosti téměř 170 km/h. Tyto vozy nesly označení Tatra 87-603.

Majitelé některých vozů

Mezi majiteli vozů bylo mnoho známých osobností:

Technická data

Typ 87 modely 1937-50
  • Délka: 4 740 mm
  • Šířka: 1 670 mm
  • Výška: 1 500 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Rozchod vpředu: 1 250 mm
  • Rozchod vzadu: 1 250 mm
  • Světlost: 230 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 2 968 cm³
    • Kompresní poměr: 5,8:1
    • Výkon: 75 koní (55 kW) při 3 500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1 370 kg
  • Objem palivové nádrže: 55 l
  • Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 12,2 l/100 km
  • Počet vyrobených vozů: 3023
Typ 87-603 model 1950
  • Délka: 4 740 mm
  • Šířka: 1 670 mm
  • Výška: 1 500 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory
    • Objem: 2 545 cm³
    • Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1 400 kg
  • Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama