Hisrorie škody

3. března 2008 v 12:52 |  Historie Škoda

Historie automobilky ŠKODA AUTO

1895 - Založení firmy


Počátkem prosince roku 1895 začal mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi vyrábět jízdní kola značky Slavia. Za několik let, roku 1899, mohla firma Laurin & Klement zahájit výrobu motocyklů, provázenou úspěchy v mezinárodních soutěžích.

1905 - První automobil


Po prvních pokusech na přelomu století přešla firma postupně na výrobu automobilů. První automobil, Voiturette A, vyrobený v roce 1905, byl stejně jako motocykly prodejním úspěchem a mohl se později stát klasikem mezi českými veterány. Firmě zajistil brzy stabilní postavení na postupně se rozvíjejícím mezinárodním trhu vozidel. Produkce se podstatně rozšířila a záhy překročila rámec rodinného podniku. V roce 1907 uskutečnili zakladatelé přeměnu firmy na akciovou společnost.

1925 - Fúze se Škoda Plzeň


Ve dvacátých letech se projevila potřeba sloučení podniku se silným průmyslovým partnerem. V roce 1925 došlo tedy k fúzi se Škodou Plzeň, což také znamenalo konec samostatné značky Laurin & Klement. V následujících letech byla modernizována výroba, jež tehdy zahrnovala vedle osobních vozů rovněž různé typy nákladních vozidel, autobusy, letecké motory a zemědělské stroje.

1930 - ASAP


Již v roce 1930 se produkce automobilů v rámci koncernu Škoda opět vydělila. Vznikla samostatná Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP), které se po odeznění světové hospodářské krize posléze opět podařilo uspět na mezinárodním automobilovém trhu modelem Škoda 422 a 420 Popular.

1939-1945 - Hermann-Göring-Werke


Tento vývoj však brzy přerušila 2. světová válka, jež ochromila civilní program a výrobu zaměřila na vojenské potřeby. ASAP Škoda se stala součástí německého koncernu Hermann - Göring - Werke a musela se plně orientovat na válečnou výrobu. Vedle přípravy různých součástí zbraní se v Mladé Boleslavi vyráběly během války zejména různé druhy terénních vozidel, jakožto i těžké tahače RSO.

1945 - AZNP Škoda


Po 2. světové válce byla firma přeměněna na národní podnik s označením Automobilové závody, národní podnik /AZNP Škoda/, jemuž náleželo v souvislosti s politickým vývojem země monopolní postavení ve výrobě osobních vozidel. Po roce 1946 začala výroba osobních vozidel Škoda 1101/1102 Tudor, která ještě vycházela z technických úspěchů předválečných let. I přes národohospodářské a politické souvislosti dané doby si firma dokázala podržet relativně dobrý standard, o němž svědčí modely padesátých a šedesátých let - Škoda 1200, Spartak, Octavia, Felicia, jakož i Škoda 1000 MB. Nový vzrůst prožila výroba teprve uvedením vozidel řady Škoda 781 Favorit v roce 1987, jichž bylo spolu s vozy Forman 785 a Pickup 787 vyrobeno více než milion kusů.

1991 - Spojení s VW


Po politických změnách roku 1989 začala Škoda v Mladé Boleslavi v nových podmínkách tržního hospodářství hledat silného zahraničního partnera, který by prostřednictvím svých zkušeností a investic zajistil dlouhodobou mezinárodní konkurenceschopnost podniku. V prosinci 1990 se česká vláda rozhodla pro spolupráci s německým koncernem Volkswagen. 16. dubna 1991 zahájil svou činnost společný podnik Škoda, automobilová a. s., jenž se stal vedle firem VW, AUDI a Seat čtvrtou značkou koncernu. Díky řadě modernizačních opatření v managementu, marketingu, jakožto i ve výrobních procesech, mohla být dosavadní řada vozidel Favorit nahrazena v roce 1994 modelem Škoda Felicia, jenž svou kvalitou a stylem odpovídal mezinárodním měřítkům. Zároveň byla připravována výroba druhé modelové řady nižší střední třídy- Octavia, a to již na koncernovém podvozku. Škoda Octavia byla na český trh uvedena koncem roku 1996 a o dva roky později následovala Škoda Octavia Combi. V září 1999 byl představen nový model Fabia.


Nejúspěšnější automobilka v tomto koutu světa slaví sté výročí. Novodobá historie začíná opět navazovat na dřívější slávu.

Začátky


Počátky firmy sahají až do roku 1895, kdy začali mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement vyrábět vlastní jízdní kola pod značkou Slavia. Po bicyklech se na přelomu století dostaly ke Škoda Auto

slovu motocykly. Továrna se rozšiřuje a v roce 1900 už své stroje exportuje například do Anglie.

Stoleté výročí založení výroby automobilů je však vztahováno k roku 1905, kdy se zrodil první automobil Laurin & Klement - model Voiturette A s kapalinou chlazeným vidlicovým dvouválcem o objemu 1005 cm3 a výkonu 7 k. Následoval typ B (za tři roky se ho vyrobilo přes 250 kusů), model C měl již objem motoru 2042 cm3 a výkon 12 k. Model S z roku 1911 byl jednoduchým a spolehlivým automobilem s kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1771 cm3 a výkonu 14 koní. Vyráběl se až do roku 1925.

Meziválečné období


L&K typ M patřil mezi luxusní vozy. Poháněl jej čtyřválec o objemu 4713 cm3 a výkonu 50 k. Firma vyráběla i těžké užitkové automobily řady MS, které sloužily například jako autobusy, vojenská vozidla nebo poštovní vozy. Další doménou firmy se stala zemědělská technika, například motorové pluhy. Model tehdejší střední třídy L&K 100 automobilka uvedla na trh v roce 1923. Modernizované typy 110 a 120 se na trhu objevily v roce 1925.

V roce 1924 továrnu zachvátil požár a zakladatelé firmy se rozhodli spojit síly se silným partnerem. V červnu 1925 došlo k fúzi s plzeňskými Škodovými závody (patřícími francouzskému kapitálu), což sice znamenalo záchranu automobilky, ale zánik samostatné továrny L&K. Nové typy automobilů potom nesly značku Škoda.

Model 860 se představil na pražském autosalonu v roce 1929, měl 8 válců a výkon 60 koní. Luxusní auto ale nedosáhlo kvůli vysoké ceně prodejních úspěchů.

Jedním z legendárních modelů historie automobilky je typ Škoda 420 Popular. Malý vůz, vážící jen 650 kg, vyvinul rychlost přes 80 km/h a spotřeboval 7,5 litrů benzinu na 100 km, navíc byla jeho cena velmi lidová. Jezdil s ním nejslavnější český fotbalový brankář té doby František Plánička a Populary sloužily i jako užitkové vozy, sanitky a dodávky.

Vstříc centrálně plánované ekonomice


Popular 1101 s dvoudveřovou karoserií Tudor přišel na trh na jaře 1946. Později přibyla také čtyřdveřová verze a dodávka. Typ Škoda 1200 se vyráběl od roku 1952. Čtyřdveřový vůz s celokovovou karoserií výrazně oblých tvarů, s motorem o objemu 1221 cm3 a výkonu 36 koní

Škoda Auto


existoval i v užitkových verzích jako dodávka, kombi, pick-up a sanita. V roce 1955 bylo auto přejmenováno na 1201. V užitkové verzi se jako 1202 vyrábělo až do roku 1973.

Významným modelem historie firmy je Škoda 440 - Spartak, představený v roce 1954. Motor o objemu 1089 cm3 a výkonu 40 koní byl přepracovaným agregátem z typu 1101, ovšem s hliníkovým blokem, novým sacím potrubím a karburátorem. Montáží většího motoru 1221 cm3 v roce 1957 vznikla Škoda 445. V Kvasinách se vyráběla zdařilá sportovní varianta Škoda 450 se stahovací střechou, motorem se dvěma karburátory a výkonem 50 koní. V roce 1959 dostaly všechny osobní škodovky novou přední nápravu s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Škoda 440 se stala Octavií, typ 445 Octavií Super a ze sportovního modelu 450 byla Felicia. Časem přibyla Octavia Touring Sport s motorem z Felicie (50 k) a v roce 1961 Felicia Super a Octavia 1200 Touring Sport (oba typy s motorem o výkonu 55 k).

Motorem vzad!


V 60. letech došlo k významné změně koncepce, kdy se motor přestěhoval dozadu a určoval podobu aut až do konce 80. let. Škoda 1000 MB se představila v roce 1964. Kvůli ní byl v Mladé Boleslavi postaven i zcela nový výrobní závod. Auto mělo kapalinou chlazený čtyřválec o objemu 988 cm3 a výkonu 45 k, umístěný vzadu. Sedan Škoda 1000 MBG a dvoudveřový model Škoda 1000 MBX měly díky motoru s vyšší kompresí a dvěma karburátorům výkon 49 koní. V roce 1967 nabídku obohatily modely Škoda 1100 MB a 1100 MBX s motorem 1107 cm3.

V roce 1969 nahradil "embéčko" nový typ Škoda 100/110, který dostal modernější karoserii, kotoučové brzdy na předních kolech a inovovaný interiér. Ze Škody 1000 MB se tak stala Škoda 100, typ 1100 MB se proměnil v model 110. V roce 1970 se v Kvasinách začalo vyrábět sportovní dvoudveřové kupé Škoda 110 R s motorem o objemu 1107 cm3 a výkonem 62 k. Stejný motor dostal i běžný sedan a objevil se tak typ Škoda 110 LS. Zrodily se i sportovní speciály, typy Š 130 RS a 200 RS.

Model představený na brněnském veletrhu v roce 1976 jako Škoda 120 byl další modernizací. Stodvacítka dostala novou karoserii, přístrojovou desku a chladič vpředu. Tato řada byla průběžně modernizována, v roce 1983 se dočkala širšího rozchodu kol, 13" kol a plastových nárazníků. O rok později vyjel typ Škoda 130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a vlečenou zadní nápravou. Výroba aut se zastaralou koncepcí skončila až v roce 1990. V Kvasinách se od roku 1981 vyrábělo dvoudveřové kupé Garde, později přejmenované na Škoda Rapid.

Druhá polovina 80. let přinesla návrat ke koncepci s motorem vpředu a pohonu předních kol. Na brněnském veletrhu měl v roce 1987 světovou premiéru zcela nový vůz, Škoda Favorit. Design Favoritu byl dílem italského návrháře Bertoneho. Dalším provedením bylo kombi Forman a užitkový pick-up. Základní motorizací pro Favorit byl čtyřválec OHV o objemu 1289 cm3 s výkony od 40 do 50 kW.

Vstup pod německá křídla


V dubnu 1991 se stala Škoda součástí německého koncernu Volkswagen. Ohlasy na prodej německému kapitálu (dalším zájemcem byl Renault) předpovídaly brzký zánik automobilky, ale pozdější vývoj ukázal, že Volkswagen neměl postranní úmysly a byl v dané situaci nejlepším řešením.
Prvním společným projektem se stala Felicia, vyráběná od roku 1994, o rok později přibyly verze kombi a a pick-up.
Zcela zásadním přelomem v novodobé historii Škody auto byl první model, od počátku vyvíjený pod koncernem Volkswagen. V září 1996 se v nové montážní hale rozběhla výroba nové Octavie liftback, varianta Combi přišla v roce 1998. V roce 1999 se představila Fabia, která se vyrábí dodnes. Fabia Combi měla premiéru v roce 2000, sedan v roce 2001.
V roce 2001 se výrobní program rozrostl o třetí modelovou řadu - luxusní limuzínu Superb, vyráběnou v Kvasinách. V čerstvé paměti máme uvedení nové Octavie v roce 2004, vyráběné v provedení
Škoda Auto
liftback a kombi. Koncem tohoto roku se v nabídce objeví i sportovní verze R
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama